Svar: Klar til grød og mos?
13. juli 2017
Alder:
4 mdr.
Kære Mor til Johannes
Tak for dit brev :)
Din sundhedsplejerske har sandsynligvis ret i, at det at Johannes begynder at få lidt fastere føde, godt kan gøre noget godt for hans refluks og nogle gange faktisk også i forhold til forstoppelse... men han lyder ikke helt parat endnu, og der sker ikke noget ved, at du venter nogle uger.
Det passer sikkert fint, at sundhedsplejersken kommer og fortæller om kost om en uge, og så kan du prøve at lægge mærke til hans signaler derefter :)
Et tegn kan f.eks. være, at han begynder at spise lidt hyppigere hos dig - både om dagen og om natten. Hyppigheden af amning øger mælkemængden, så ved at melde sig hyppigere, så viser han din krop, at mælkeproduktionen skal sættes op, og han har brug for mere mad - og her kan du så lægge ham til, når han beder om det - og hvis det så ikke viser sig tilstrækkeligt, så vil det være godt at starte med lidt skemad.
Et andet tegn kan være, at han begynder at åbne munden bevidst, når du f.eks. giver ham d-dråber på en ske. Han skal også kunne holde hovedet selv, dreje sit hoved bevidst, følge skeen og dine hænder med sine øjne. Han må gerne begynde at kikke efter din mad, hvis du f.eks. spiser, imens du har ham på skødet....
Derudover vil mange børn begynde at savle ekstra meget, fordi der sker nogle enzymændringer i spyttet :) Og så er det som udgangspunkt også rigtig godt, hvis hans mave fungerer, og han ikke har for mange forstoppelsesproblemer. Derfor er det rigtig godt, hvis du fortsat holder hans mave igang med Movicol. Stille og roligt kan skemaden dog godt have en positiv indvirkning på hans mave, så du med skemaden kan holde maven igang naturligt. Det er altså ikke ensbetydende med, at du ikke kan starte op med skemad, at han har problemer med forstoppelse - og det lyder som om, at din sundhedsplejerske skønner, at grød og mos måske vil være med til at sætte lidt gang i hans mave:)
Jeg er helt enig med dig i, at du naturligvis ikke skal starte op, før han er parat, og du skal ikke presse ham til skemad, hvis han ikke er parat til det. Men der sker rigtig meget i løbet af de næste 3-6 uger, så prøv at holde øje med ham, og de signaler han sender, og prøv så at vurdere, hvornår det vil være rigtig godt for ham at begynde :)
Når du starter op, så skal det kun være smagsprøver. Og han skal stadig have lige så meget mælk, som han plejer at få - det er netop vigtigt at få langsomt frem, så hans mave kan følge med, og det er netop vigtigt at skemaden gives ud over hans vanlige mælk- og væskeindtag. Det må ikke erstatte mælken :)
Du kan du med fordel læse min bog "Helens bog om børn og mad". I den guides du igennem fra de første smagsprøver til din dreng er 18 måneder gammel. Der er opskrifter, dagsplaner osv. Vær opmærksom på at få fat i nyeste udgave, der står ny revideret udgave på forsiden :)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre. Rigtig meget held og lykke, når det bliver tid til at starte op med lidt på ske :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske