Svar: Klar til grød og mos?

13. juli 2017

Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære Mor til Johannes

Tak for dit brev :)

Din sundhedsplejerske har sandsynligvis ret i, at det at Johannes begynder at få lidt fastere føde, godt kan gøre noget godt for hans refluks og nogle gange faktisk også i forhold til forstoppelse... men han lyder ikke helt parat endnu, og der sker ikke noget ved, at du venter nogle uger.

Det passer sikkert fint, at sundhedsplejersken kommer og fortæller om kost om en uge, og så kan du prøve at lægge mærke til hans signaler derefter :)

Et tegn kan f.eks. være, at han begynder at spise lidt hyppigere hos dig - både om dagen og om natten. Hyppigheden af amning øger mælkemængden, så ved at melde sig hyppigere, så viser han din krop, at mælkeproduktionen skal sættes op, og han har brug for mere mad - og her kan du så lægge ham til, når han beder om det - og hvis det så ikke viser sig tilstrækkeligt, så vil det være godt at starte med lidt skemad.

Et andet tegn kan være, at han begynder at åbne munden bevidst, når du f.eks. giver ham d-dråber på en ske. Han skal også kunne holde hovedet selv, dreje sit hoved bevidst, følge skeen og dine hænder med sine øjne. Han må gerne begynde at kikke efter din mad, hvis du f.eks. spiser, imens du har ham på skødet....

Derudover vil mange børn begynde at savle ekstra meget, fordi der sker nogle enzymændringer i spyttet :) Og så er det som udgangspunkt også rigtig godt, hvis hans mave fungerer, og han ikke har for mange forstoppelsesproblemer. Derfor er det rigtig godt, ...

Annonce

... hvis du fortsat holder hans mave igang med Movicol. Stille og roligt kan skemaden dog godt have en positiv indvirkning på hans mave, så du med skemaden kan holde maven igang naturligt. Det er altså ikke ensbetydende med, at du ikke kan starte op med skemad, at han har problemer med forstoppelse - og det lyder som om, at din sundhedsplejerske skønner, at grød og mos måske vil være med til at sætte lidt gang i hans mave:)

Jeg er helt enig med dig i, at du naturligvis ikke skal starte op, før han er parat, og du skal ikke presse ham til skemad, hvis han ikke er parat til det. Men der sker rigtig meget i løbet af de næste 3-6 uger, så prøv at holde øje med ham, og de signaler han sender, og prøv så at vurdere, hvornår det vil være rigtig godt for ham at begynde :)

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Når du starter op, så skal det kun være smagsprøver. Og han skal stadig have lige så meget mælk, som han plejer at få - det er netop vigtigt at få langsomt frem, så hans mave kan følge med, og det er netop vigtigt at skemaden gives ud over hans vanlige mælk- og væskeindtag. Det må ikke erstatte mælken :)

Du kan du med fordel læse min bog "Helens bog om børn og mad". I den guides du igennem fra de første smagsprøver til din dreng er 18 måneder gammel. Der er opskrifter, dagsplaner osv. Vær opmærksom på at få fat i nyeste udgave, der står ny revideret udgave på forsiden :)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre. Rigtig meget held og lykke, når det bliver tid til at starte op med lidt på ske :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Amning og medicin

Når du spiser og drikker, så går det du indtager via din blodbane over i mælken og vil således blive overført til dit barn. Derfor er det meget vigtigt at du taler med din læge, hvis du har behov for at tage medicin, når du ammer dit barn.

Der kan være mange grunde til at man får medicin, når man ammer. Der kan være behov for smertestillende, der kan være behov for antidepressiv medicin, antibiotika og mange andre ting og der findes næsten altid præparater, som kan tages selvom...

Læs mere i Babylex

Fostervandsprøve

En fostervandsprøve er en prøve af fostervandet. Denne prøve kaldes også for amniocentese. Når man tager en fostervandsprøve, så er det primært for at undersøge fostervandet for celler, der med ret stor sikkerhed kan fortælle, om fosteret har en kromosomfejl eller kendte arvelige sygdomme.

Fostervandsprøve tages først omkring 16. graviditets uge, da der først på dette tidspunkt er fostervand nok til, at fosteret kan tåle, at man tager de 15-20 ml fostervand ud, som skal bruges...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tak for hjælpen - det virker!!

Jeg vil takke dig for din støtte i vores søvnprojektet. Det virker så godt, at vi indimellem synes det er for godt/let til at være sandt. I går havde jeg veninder på besøg og alligevel var det så let som ingenting. Det er en lettelse og putningen er blevet en fornøjelse for alle parter.

Det var lange 5 uger for at få det til at fungere, men det hele værd!

Tusinde tak for din støtte.

Fra to nu langt mindre trætte forældre